התקשרו היום 052-8224-984

טיפול בלקויות למידה

 טיפול בלקויות למידה

לקות למידה הינה תופעה ממנה סובלים כעשרה אחוז מכלל האוכלוסייה. אבחון לקויות למידה מוקדם, מאפשר קביעת אסטרטגיה מותאמת אישית לטיפול בלקויות למידה, ומניעה לפחות חלקית, של התפתחות פערים ותסכולים ומכאן קשיים רגשיים והתנהגותיים בעקבותיה.  לקויות למידה הן לקויות התפתחותיות הפוגעות בתפקודי הלמידה הבסיסיים ומפריעות לתלמיד לבטא ידע וכישורים המתאימים לגילו. נהוג לחלק לקויות למידה ללקויות שפה בקריאה בכתיבה הבנה והבעה לקויות בתפיסה החשבונית  והפרעות קשב וריכוז. לעיתים מתקיים פרופיל המשלב את כל הלקויות שהוזכרו.

סוגי לקויות למידה

לקות בקריאה (דיסלקציה) – דיסלקציה היא משפחה של לקויות למידה הפוגעותטיפול בלקויות למידה ביכולת הקריאה.

לקות בכתיבה (דיסגרפיה) – דיסגרפיה היא משפחה של לקויות למידה הפוגעות ביכולת הכתיבה ובשטף הכתיבה.

לקות בתפיסה החשבונית (דיסקלקוליה) – דיסקלקוליה היא משפחה של לקויות למידה הפוגעת ביכולות החישוביות ובלימודי המתמטיקה.

הפרעות קשב וריכוז – הפרעות קשב וריכוז (ADD ו- ADHD) הן הפרעות הפוגעות ביכולות הקשב והריכוז, ומתאפיינות בנוסף גם בהיפראקטיביות ובאימפולסיביות בקשיים התפקודים הניהוליים.

 

טיפול בלקויות למידה

טיפול בלקויות למידה מתחלק לטיפול בתחום קשיי שפה, קשיי קריאה וכתיבה,  קשיים בתפקודים הניהוליים והפרעות קשב וריכוז. הטיפול בתחום לקויות למידה שאינן הפרעות קשב וריכוז מתמקד בהוראה מתקנת – לימודים פרטניים או בקבוצות של עד 2-3 תלמידים המכוונת לטיפול ממוקד בקושי אשר גורמות לקויות הלמידה בתחומי הקריאה, הכתיבה והחשבון. ההוראה נעשית בקצב התלמיד ובשיטות ייחודיות שייעודן הוא לאפשר לילד לרכוש את המיומנויות הבסיסיות אותן לא רכש במסגרת לימודיו בבית הספר. טיפול בלקויות למידה באמצעות הוראה מתקנת אינו מתקן את לקויות הלמידה אלא רק מאפשר לילד להכיר דרכי פיצוי ולצמצם פערים מול בני כיתתו במטרה לאפשר לו להשתלב חזרה בכיתתו.

טיפול בלקויות למידה וטיפול בהפרעות קשב וריכוז

נוסף על שיטת ההוראה המתקנת המיועדת לבעלי לקויות למידה שאינן הפרעות קשב וריכוז, קיימות שיטות טיפול נוספות המתאימות לבעלי לקויות למידה כמו גם לבעלי הפרעות קשב וריכוז.

טיפול תרופתי – הפרעות קשב וריכוז מטופלות לעתים קרובות בטיפול תרופתי, לרוב על בסיס ריטלין. נאורולוג הוא מי שרשאי להחליט על מינון הריטלין בהתאם למצב המטופל.

קורס באסטרטגיות למידה – קורס המיועד לילדים גדולים יותר ולבוגרים העוזר ומקנה שיטות התארגנובלמידה וארגון חומר הלימוד.

ביצוע התאמות – התאמות הינן התאמת דרכי הבחנות אשר משרד החינוך או מוסדות הלימוד יכולים לשקול לתת לתלמיד, על מנת לאפשר לו להפגין את ידיעותיו וכישוריו בעת בחינות מבלי שלקויות למידה  יפגעו ביכולתו להפגין ידע וכישורים אלו. דוגמאות להתאמות כאלו הן הבחנות בעל פה, תוספות זמן הקראה וכדומה.

ריפוי בעיסוק – לעתים לקויות למידה מלוות בקשיים בתפקודים מוטוריים גסים ועדינים. במקרים אלו, ריפוי בעיסוק הוא שיטת טיפול  אשר באה לקדם את התלמיד בקשיים המוטוריים הנלווים.

טיפול פסיכולוגי – לקויות למידה ובמיוחד הפרעות קשב וריכוז מתאפיינים בקשיים רגשיים והתנהגותיים נלווים. טיפול פסיכולוגי יכול לסייע בפתרון קשיים רגשיים והתנהגותיים אלו, ולאפשר זירה להתמודדות התלמיד עם הקשיים אותם הוא חווה.לקויות למידה

טיפול קוגניטיבי התנהגותי – טיפול פסיכולוגי קצר העוזר במיוחד לבעלי הפרעות קשב וריכוז ונותן מענה לבעיות נקודתיות כגון שליטה בכעסים, הצבת גבולות או מיומנויות חברתיות.

טיפול בדיבור– לעתים לקויות למידה מלוות בקשיים שפתיים כגון אוצר מילים דל, קושי בהבעה, קשיי היגוי, קושי בשיום ובשליפה  וכדומה. טיפול בלקות שפתית דבורה מתבצע על ידי קלינאית תקשורת ומונע פיתוח פער גם בתחום השפה הדבורה.

טיפולים משלימים בלקויות למידה– ישנם סוגי טיפולים רבים משלימים לטיפול בלקויות למידה, דוגמת טיפול באמנות, טיפול במוסיקה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טיפול הידרותרפי, טיפול בתנועה ועוד.

טיפולים קבוצתיים – כאשר מדובר על לקויות למידה, לעתים יש צורך לטפל גם במשפחתו וסביבתו. ישנם מספר טיפולים ללקויות למידה המיועדים עבור המשפחה, לדוגמה סדנאות להורים המשמשות מעין קבוצת תמיכה להורים. גם לבעלי לקויות למידה עצמם ישנן קבוצות תמיכה בנושאים נלווים שונים, דוגמת חרדת בחינות.

טיפול בלקויות למידה מתחיל באבחון לקויות למידה. ללא אבחון מתאים ובזמן, יתפתח פער בין המטופל ובני גילו, פער שיהיה קשה לצמצמו ככל שהאיחור באבחון יתארך. מטרתם המרכזית של מפגשי הטיפול הינה להקנות לתלמידים כלים מגוונים ללמידה וחשיבה, תוך התייחסות למאפייניו ולצרכיו  הייחודיים, השענות על גורמי החוזק  והדגשתם. כלי הלמידה והחשיבה יסייעו בידיו להתמודד עם הקשיים ולקדם את הישגיו, להפוך בהדרגה ללומד עצמאי. תוכנית הטיפול נבנית תוך השענות על ספרות מחקרית עדכנית בתחום הטיפול בלקויות למידה. בהתאם לכך ההוראה משלבת מידי תקופה הערכה של התקדמות הילד ועל פיה תותאם תוכנית  הטיפול לצרכיו.

העבודה נעשית מתוך גישה אקלקטית המתייחסת אל פרופיל הילד, ומאפייני הסביבה כאחד ומעריכה את תרומת הסביבה לתפקודו תוך שיתוף פעולה מלא עם ההורים ובית הספר. מעורבות המשפחה בתוך התהליך הטיפולי חשובה ביותר.

 

צרו קשר לייעוץ!

מעוניינים לשמוע עוד פרטים בנושא אבחון דידקטי?רוצים לדעת מה המחיר לאבחון דידקטי?
צרו איתנו קשר עכשיו לעוד פרטים
logo

עליזה הדס מאבחנת דידקטית

בעלת תואר ראשון בחינוך מיוחד, תואר שני במנהל חינוכי. בעלת תעודת מאבחנת דידקטית.

אני בעלת ניסיון של 20 שנה באבחון דידקטי, מעבירה שיעורים פרטיים באסטרטגיות למידה, קריאה, שפה וחשבון

מצא אותנו

צרו קשר

השקדים 3 קריית טבעון, 36067 ישראל.

טלפון: 04-9833687.

טלפון נייד: 0528-224-984.

דוא"ל: alizahadas1@gmail.com