התקשרו היום 052-8224-984

אבחון דידקטי

האבחון הדידקטי מיועד לתלמידים המתקשים בלימודים, קשיים אלו מהווים מכשול להתקדמותם ולהתפתחותם במישור הלימודי. לבירור הקשיים נעזר המאבחן בכלי אבחון פורמאליים למדידה והערכה.  אבחון דידקטי הוא תהליך במהלכו בודקים ילדים ובוגרים ומטרתו איתור לקויות למידה. תהליך האיבחון הדידקטי בוחן את היכולות והכשלים הקוגניטיביים של הנבדק  הוא מספק מידע שיטתי על דרך החשיבה של הנבדק והאסטרטגיות בהן הוא משתמש לביצוע מטלות מתבקשות. האבחון חושף את הקשר בין תפקודי התפיסה (החזותית והשמיעתית), השפה והחשיבה. על סמך הנתונים ניתן להגיע לפרופיל הלמידה של הנבדק בכמה מישורים בתחום השפה  כישורי קריאה, הבנת הנקרא וכתיבה, כישורי חשיבה עיבוד מידע וזיכרון , כישורי מתמטיקה, קיומם של כישורים נדרשים בעת לימוד שפה זרה ויכולות ההתארגנות. אבחון דידקטי מתמקד בלקויות למידה איתורן ותגובת המאובחן לתווך, מתוך מטרה לתת מענה והסבר על מקור הקשיים וכן על מנת להוות בסיס לבניית תוכנית אשר תסייע לנבדק במהלך הלימודים ע"י מתן המלצות לאסטרטגיות עבודה ולמידה מותאמות למשימה ולמאובחן, ולהתאמת דרכי הבחנות.

במקרה של לקויות למידה משמעותיות הגורמות לקשיים רגשיים אפשר להרחיב את האבחון הדידקטי ולערוך אבחון פסיכו דידקטי  אבחון זה משלב אבחון פסיכולוגי בנוסף לאבחון הדידקטי.

 

אבחון דידקטי כדרך להפריד בין קושי אינטלקטואלי לקושי טכני

אחת הבעיות העיקריות איתן מתמודדים אנשים בעלי לקויות למידה היא שאינם מגיעים למיצוי יכולתם האינטלקטואלית ואינם מצליחים לבטא את הפוטנציאל שלהם במוסדות ההשכלה השונים בשל קשיים ולקויות למידה שונות. אבחון דידקטי ואיתור לקויות הלמידה מאפשר להבחין בין  בעלי קשיים אינטלקטואלים כלליים לבעלי לקות למידה ספציפית, דבר המאפשר מתן תנאים מתאימים לבעל לקויות למידה במטרה לאפשר להם לבטא את הפוטנציאל האינטלקטואלי שלהם.  אין קשר בין יכולות שכליות ללקויות למידה, גם ילדים מחוננים עלולים לסבול מלקות למידה ולא להגיע למיצוי הפוטנציאל שלהם עקב כך.

מתי יש לבצע אבחון דידקטי?

לקות למידה היא מצב נוירו-התפתחותי ומשפיעה על האדם בכל שלב במעגל החיים, לכן ביטוי ללקות יתכן בכל גיל, הלקות תופיע בכל גיל והאיתור אפשרי בכל שלב בו תופיע הלקות. למרות שקשיים מתבטאים באופנים שונים מהלך החיים הם משפיעים על תחומים שונים בחייו של אדם.

ככלל, אבחון דידקטי מתבצע כאשר קיים חשד לקיומה של לקות למידה. החשד עשוי לעלות בטרום למידה פורמאלית בגלאי הגן, במהלך רכישת השפה הכתובה  בכיתות היסוד בביה"ס, התמודדות עם חומר למידה מורכב בשלבים הגבוהים ואף בעת הכניסה לאקדמיה והתמודדות עם מכלול רב של תכנים מורכבים ועמוסים . רצוי לערוך את האבחון  עם זיהויה של בעיה , יתכן אבחון כחלק ממערך אבחון מוכנות לכתה א', או לפני תחילת הלימודים במוסד להשכלה גבוהה, על מנת לוודא כי תנאי הלימוד ודרכי ההבחנות במוסד איך לבחור מאבחן דידקטיהחדש יותאמו לצרכי הנבדק. בנוסף, ילד יכול להיות מופנה לאבחון דידקטי על ידי צוות המורים או על ידי ההורים במקרה של חשד לקיומה של לקות למידה, כאשר מתגלה פער בין יכולותיו של הילד לבין היכולות הצפויות מילד בן גילו.

אבחון דידקטי – אילו לקויות למידה נבדקות?

אבחון דידקטי בקריאה, לקות קריאה – כ- 20% מהגברים ו-5% מהנשים סובלים מלקות קריאה. לקות קריאה היא מצב בו האדם אינו קורא בשטף ובדיוק המצופים מבני גילו. על פי רב לקות הקריאה מבוטאת על ידי קושי בקישור בין הפונמות (הצלילים הבסיסיים בשפה) ובין הצורה של האותיות, קושי בהבנת מילה חדשה וזכירת איות, קושי ויזואלי בכיווני אותיות או הבחנה בין דמות לרקע או קשיים משולבים אשר לעתים קרובות מתבטאים גם בחישת זמן והערכת זמן.

איבחון דידקטי בכתיבה, לקות כתיבה – קשיים בכתיבה המתבטאים בקושי בעיצוב האותיות ומכאן קושי בפענוח כתב היד, מאמץ רב הדרוש לכתיבה ובריבוי שגיאות כתיב.

אבחון דידקטי במתמטיקה, לקות בחשבון – כ 3%-6% מהילדים סובלים מלקות למידה בתחום המתמטיקה המתבטאת בקושי לספור ולהעריך כמויות, פירושים שגויים של תפיסה תבניתית ועוד.

אבחון דידקטי ברכישת שפה שניה (אנגלית) – בדיקת רמת הידע, אוצר המילים וכישורי הקריאה בהתאם לקבוצת הגיל.

אבחון לקויות למידה -  למה חשוב להתחיל בגיל צעיר?

אבחון דידקטי שאינו מבוצע בזמן עלול לעכב את אתור הבעיה ואבחון הקושי כתוצאה מכך יקשה על התלמיד למצות את יכולותיו. במקרים רבים, נוצרים קשיים לימודיים ונפתחים פערים בין התלמיד לשאר בני כיתתו, דבר אשר יכול להקרין על הדימוי העצמי, ציפיות הסביבה והמערכת החינוכית, ולגרום לקשיים התנהגותיים ורגשיים. כאשר איבחון דידקטי מבוצע בזמן, ניתן לגבש תוכנית פעולה ודרכים מתאימות שיאפשרו לתלמיד להתמודד עם קשייו בדרך הטובה ביותר.

כיצד מבוצע אבחון דידקטי?

איבחון דידקטי נערך על ידי מאבחן דידקטי מוסמך. תהליך האבחון כולל אינטק (איסוף נתונים מההורים ביה"ס והמאובחן עצמו) לאחר מכן פגישת האבחון בה מתמודד המאובחן עם המטלות השונות משך פגישת האבחון עשויה להימשך לאורך זמן ובמקרים מסוימים נהוג לפרוש אותו על פני 2 מפגשים, התהליך מתבצע בהתאמה לנבדק. לאחר ניתוח ממצאי אבחון דידקטי נערכת פגישת הסבר ובה גם ניתנים תוצאות האבחון, הסבר על ההתאמות וההמלצות הדידקטיות השונות ואפשרויות ליישומן.

צרו קשר לייעוץ!

מעוניינים לשמוע עוד פרטים בנושא אבחון דידקטי?רוצים לדעת מה המחיר לאבחון דידקטי?
צרו איתנו קשר עכשיו לעוד פרטים
logo

עליזה הדס מאבחנת דידקטית

בעלת תואר ראשון בחינוך מיוחד, תואר שני במנהל חינוכי. בעלת תעודת מאבחנת דידקטית.

אני בעלת ניסיון של 20 שנה באבחון דידקטי, מעבירה שיעורים פרטיים באסטרטגיות למידה, קריאה, שפה וחשבון

מצא אותנו

צרו קשר

השקדים 3 קריית טבעון, 36067 ישראל.

טלפון: 04-9833687.

טלפון נייד: 0528-224-984.

דוא"ל: alizahadas1@gmail.com